8 dage på ski i Schaldming uge 4, 2024

Vi bor på Hotel Planai, et 4-stjernet skihotel der ligger små 10 meter fra VM-pisten i Schladming, samt 167 kilometer varierende pister, der er fordelt på fire sammenhængende bjerge. Samtidig er bylivet også inden for gåafstand, hvor der er en hyggelige gågade med et stort udvalg af butikker, restauranter og caféer.

Hotellet tilbyder naturligvis morgen- og aftensmad samt eftermiddagskaffe/the med kage, så der er god mulighed for lige at mødes med de andre fra skiklubben efter dagens skiløb. Aftensmad spiser vi samlet i vores eget lokale. På den øverste etage på Hotel Planai er der et mindre wellness-område med en lille sauna, dampbad og Ruheraum. Der er en fantastisk panoramaudsigt over VM-pisterne fra wellness-afdelingen.

Schladming er et moderne skiområde, der tiltrækker skiløbere i alle aldre, og er derfor også kåret som Europas bedste skidestination flere gange. Der er også god mulighed for afterski, da der små 100 meter fra Hotel Planai ligger Hohenhaus Tenne med plads til 3.000 gæster. Alternativt ligger Platzhirsch-alm dør om dør med Hotel Planai.

Skiområdet
Det er noget helt særligt at holde skiferie i Schladming. Her kan du opleve en charmerende by med hyggelig østrigsk stemning og fire sammenhængende bjerge med lækre pister, gode muligheder for offpiste samt en imponerede snowpark. Derfor har byen også tidligere dannet ramme for VM i alpint skiløb. Når du kører ned ad VM-pisten i Schladming, så vil du helt sikkert få det største smil på læberne – også selvom du måske er forpustet og har ømme ben.

Schladming byder på skiløb i verdensklasse, da skisportsstedet har lidt af det hele. Du finder et varieret skiløb i alle sværhedsgrader, så både dygtige og øvede skiløbere samt dem, der står på ski for første gang, kan tage afsted sammen. Blandt andet derfor er området tidligere blevet kåret til Europas bedste. Skiområdet består primært af de fire bjerge Hauser Kaibling, Planai, Hochwurzen og Reiteralm.

Ud over at være VM-by, så er Schladming også vært for en afdeling af den alpine World Cup hvert år i januar på Planai. Det tiltrækker tusindvis af fans og skientusiaster. Stemningen er helt unik, når det såkaldte Night Race løber af stablen, og næsten 70.000 tilskuere ser slalom-eliten brage gennem portene på den nederste del af VM-pisten med mål midt i byen. De bedste tilskuerpladser til løbet er balkonerne på vores Hotel Planai. Night Race foregår 23-24. januar 2024, netop mens vi er Schladming, og ifølge Højmark er det klart det bedste tidspunkt at besøge Schladming på, da der er en helt særlig stemning!

Schladming har topmoderne lifter, som effektivt og hurtigt kan få dig til toppen. Og de brede velpræparerede pister fører dig rundt i det store og varierede område, hvorfra du har en fantastisk udsigt til Dachstein-gletsjeren, som er områdets højeste bjerg og dermed også højeste skiløb. Hvis det er godt vejr, så kan en udflugt derop byde på et helt fantastisk skiløb. Det foregår i 2700 meters højde og sikrer god sne, selv langt hen på sæsonen. Totalt er der 152 km pister og den længste nedkørsel er 10 km! En af de gode ting ved skiferie i Schladming er, at alle områderne starter fra den samme dal, det betyder, at man kan komme tilbage med gratis skibus, hvis benene bliver trætte, eller man ikke når den sidste lift.

Skiinstruktører
En af fordelene ved at rejse med Odense Skiklub er, at vi har vi velkvalificerede skiinstruktører med. Alle tilbydes undervisning 3 formiddage eller eftermiddage i 2½ – 3 timer pr. hold. Jeg vil sammen med første nyhedsbrev udsende spørgeskema om skifærdigheder mv.

Rejseplan, priser mv.
Afrejse: fredag d. 19. januar 2024; hvilebus til Schaldming.

Vi bliver samlet op et centralt sted i Odense, forventeligt over middag, så vi kan være i Schladming til morgenmad lørdag morgen og have en hel dag på ski om lørdagen.

Hjemrejse: lørdag d. 27. januar 2024; hvilebus til Odense.
Vi kører fra Østrig efter en hel dag på ski om lørdagen (forventeligt kl. 18-19). Hotellet sørger for madpakke til bussen, men det er også en god idé selv at sørge for lidt proviant til bussen. Ankomst til Odense forventeligt søndag d. 28. januar 2024 over middag.

Nærmere detaljer om ud- og hjemrejse udmeldes primo januar 2024.

Bagage: Hver deltager må medbringe en kuffert/taske, en skipose, en støvletaske og håndbagage.

Priser:
Pris pr person i enkeltværelse er kr. 13.995,- (begrænset antal)
Pris pr person i dobbeltværelse er kr. 11.995,-
Pris pr person i tresengsværelse er kr. 10.995,-

Der tages forbehold for mindre justeringer i prisen afhængig af det endelige deltagerantal.
Østrig opkræver turistskat på overnatning i hotel (0,5-4,5 Euro pr. person/nat), som ikke er inkluderet i
ovenstående pris – jeg arbejder på, at vi kan betales den samlet / indenfor budgettet, men det er
aktuelt uafklaret.

Tilmeldingsfrist

Sidste frist for tilmelding er 30.08.2023

Ved tilmelding bedes oplyst, hvem du deler værelse med. Såfremt du gerne vil dele værelse med en anden, men ikke har nogen ”makker” er du velkommen til at kontakte mig, så skal jeg prøve at se, om det er muligt. Ønskes tresengsværelse eller andet bedes du ligeledes kontakte mig.

Prisen inkluderer:
– Bustransport ud og hjem
– Morgnmad på ankomstdagen og madpakke i bussen hjem.
– Hotelophold i 7 dage, med morgen- og middagsbuffet.
– Eftermiddagskaffe og kage.
– Service fra hotellet og Højmarks guider
– Wellness-område
– 8 dages liftkort
– Skiinstruktion på hold af 6 -7 personer inddelt efter erfaring.
– Kollektiv idrætsrejseforsikring gennem Odense Skiklub/Dansk Skiforbund. Mere info følger, når vi nærmer os afrejse.

Tilmelding og betaling
• Tilmelding og betaling af depositum på kr. 1700,- senest den 30. august 2023
• Depositum indbetales via Conventus på www.odenseskiklub.dk i forbindelse m. tilmelding
• Restbeløbet indbetales senest 20. november 2023; ligeledes via Conventus.

Rejsearrangør, afbestilling, forsikring mv.
Odense Skiklub er rejseformidler på vegne af Højmark Rejser, der er rejsearrangør. Højmark er medlem af
Rejsegarantifonden. Nr. 1226.

Turkoordinator:
Peter Thøgersen
Tlf. 60654515, pthoger@gmail.com
Jeg glæder mig til en uge på ski sammen med jer. Har du spørgsmål til turen, indkvartering mv. er du velkommen til at kontakte mig. Svarer jeg ikke min tlf.,
så send en SMS eller e-mail. Jeg vil ligeledes opfordre alle til bidrage til den gode stemning undervejs – har du fx lyst til at arrangere spilaften, fortælle om
en fantastisk rejse-oplevelse eller andet, så giv besked, så jeg kan koordinere det.

Læs mere i Højmarks rejsebestemmelser.